torsdag 15 april 2010

Skillnaden mellan Rik och Fattig

Har du någon gång funderat på varför vissa skaffar sig ett jobb, jobbar flera timmar nästan varje dag, får samma lön, samma inkomst varje månad år ut år in? Jag har, och jag vet att jag vill inte hamna i det ekorrhjulet, för det är just vad det är.

Du bestämmer nästintill inget, ta tex om du jobbar i en vanlig ica-butik, du vaknar tidigt, drar på dig dina ica-kläder, äter frukost, kör bil/går till ica, sätter dig i kassan och börja blipa varor. Efter ungefär 4 timmar tar du en lunch som varar knappa 30 minuter, tillbaka till kassan i 3 och en halv timme till. Så är det dag ut dag in för en normal arbetare.

Låter inte speciellt kul? Jag är inte lat av mig men tänk vad mycket skönare det skulle vara om du bestämmer själv när du ska gå upp, när du själv ska börja jobba och därmed också bestämma din egen semester.

Och även om man jobbar så kan man komma ur sitt ekorrhjul, hur man gör det? Med passiva inkomster. Jag skulle nästan kunna peka på att det är det som skiljer den fattige mot den rike, om man pratar om pengar. För tänk dig, du får kanske in $2 från tex Neobux varje månad de första månaderna du börjar din karriär på internet.

$2 kanske du tänker det är ju inget, men då ska du också veta att neobux är helt helt gratis, ja det finns mycket gratis på nätet du kan tjäna pengar på, och då blir de $2 ren och skär vinst in i din kassa.

Tänk dig nu att du har 10 olika sidor som skapar dig denna summan, då får du extra i månaden $20, det är ändå runt 150 SEK i månaden, tänk dig sedan att du tar dessa 150 SEK varje månad och investerar i aktier tex, då har du en växande liten peng som kommer bli stor.

Har du mycket tid över tycker jag att du ska prova på att ge det en chans iallafall för du vill väl inte vara kvar i ekorrhjulet tills du går i pension? Leva måste man också göra.

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar