söndag 11 april 2010

Dölj dina affiliate-länkar

Hejsan, det var ett tag sen jag skrev och nu är jag tillbaka med nya färska tips för att hjälpa dig lyckas med att tjäna lite extra pengar.

Cloaking
Om du inte har hört talas om det förut ska jag berätta vad det är och vad det är bra för. Cloaking är så simpelt som att du tar långa webbadresser och "konverterar" de till mindre adresser.

Vad är detta bra för?
Detta är bra till om du tex vill ha med en lång webbadress i din signatur på forum, där det kan vara begränsat antal tecken du får använda i din signatur. Vi kan ta min blogg tex låt oss säga att jag vill ha in trafik från ett forum som jag skriver på, då blir det lättast att skriva sin adress i sin signatur (Det som står under alla inlägg man skriver) men min adress är ganska lång och får kanske därför inte plats. Det man då gör är att man minskar sin adress och använder sig av den istället.

Ett annat bra exempel på vad det kan vara bra för är om vill dölja en affiliate-länk. Om man länkar till något som man inte vill att besökare ska veta vad det är för url, tex då en affiliate-länk, är detta ett perfekt sätt att dölja det. Det enda som visas för besökaren är TinyURL-länken du lagt upp och de kommer till slutsidan utan att se att det är en affiliate-länk.

Så hur gör man?
Gå in på TinyURL skriv in din långa webbadress, eller den affiliate-länken du vill dölja, i fältet där det står Enter a long URL to make tiny:, i detta fallet skriver jag in http://pengarvaxerintepatrad.blogspot.com/ och klickar på Make TinyURL och jag får fram en adress på 26 bokstäver istället för 42 http://tinyurl.com/ye6bdmk.

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar